4 x Super Detox Smoothie

Hello Spring! Wat een prachtig weekend is dit zeg! 13°C en een heerlijk zonnetje. Smoothies zijn dé ideale partner in crime voor een serieus “shot” vitamientjes en mineralen, én de vrolijke lieverds boosten niet alleen body, maar ook huid én humeur!  I looove smoothies! Ze zijn snel klaar en super gezond.  Perfect als ontbijt” on-the-go” op een drukke ochtend, en super makkelijk op voorhand te maken.  Blenders in de aanslag! Ontdek hieronder hoe je deze 4 vrolijkerds maakt. 

Schoonheid vanbuiten begint echt met schoonheid vanbinnen.  Ons gewicht, energiepeil, huid, haardos, humeur … allemaal worden ze beïnvloed door voeding.  Deze 4 vitaminen -en mineralen bommetjes zijn alvast een TOP start van de dag!  Van links naar rechts zijn hier 4 x Super Detox Smoothie:

“Ruby Summerfruit” Smoothie

– 3 bloedsinaasappels, uitgeperst (of sap uit een pak – maar zonder suiker en zo puur mogelijk!)
– 2 handjes aardbeien – verse of diepvries
– 2 handjes frambozen – verse of diepvries
– goed handvol spinazie
– 3 eetlepels gojibessen
– eventueel nog een beetje water als je blender niet mee wil 🙂

Alles in de blender gooien, en “blenderen” op high speed! Santé!
Op zoek naar een goede blender?  In mijn blogpost Smoothie met banaan, peer, spinazie en kokos, geef ik enkele tips en linken.

Goed voor jou omdat:
Aardbeien en sinaasappels bevatten veel vitamine C en hebben geweldige antivirale en antibacteriële eigenschappen. Ze zijn rijk aan bètacaroteen, dat door het lichaam wordt omgezet in vitamine A.  De van nature aanwezige suikers in aardbeien zorgen voor een energieboost s’morgens. Frambozen bevatten mangaan, dat de omzetting van koolhydraten, eiwitten en cholesterol verbetert en jouw botten gezond houdt. Groene bladgroenten zoals spinazie en boerenkool zijn rijk aan B-vitaminen, die nodig zijn voor de aanmaak van serotonine, een stofje dat jou een fantastische humeur-boost geeft. 

Happy Energy smoothie

– 1/4 verse ananas – of diepvries
– 1 mango – vers of diepvries
– 1 banaan
– goed handvol verse boerenkool of “kale” (te koop in zakjes – zoals sla – bij Delhaize)
– handjevol gemalen ijs

Goed voor jou omdat:
Ananas verbetert de spijsvertering en is rijk aan het enzym bromelaïne. Bovendien is ananas rijk aan vitamine C en helpt het bij de genezing en bestrijding van infecties. Hello gorgeous skin!  Hapiness is …. banaan! Jawel, die Minions hebben dat perfect begrepen! Last van een dipje?  Vergeet chocolade en gaan met die banaan! Bananen zijn de enige vruchten met het aminozuur tryptofaan, en bevatten vitamine B6, die samen de productie van serotonine (stofje dat zorgt voor een goed humeur) bevorderen. Bananen zijn bovendien rijk aan complexe koolhydraten die zorgen voor langdurige energie. Boerenkool is aan een opmars en beter bekend als “kale“.  De groente bevat calcium, vitamine B en C, bètacaroteen: de antioxidant luteïne en is super voedzaam.  Bovendien heeft verse boerenkool een ontgiftende werking op de lever en is ‘ie goed voor je ogen, botten en hart.  Mango tot slot bestaat voor 14% uit natuurlijke suikers, dewelke zorgen voor onmiddellijke energie. Mango is bovendien ook erg rijk aan bètacaroteen en vitamine C.

Pompelmoes en boerenkook kale

Superfood “Blue Bomb”

– 2 handjes bosbessen
– 2 handjes braambessen
– sap van 3 bloedsinaasappels
– handvol boerenkool
– handvol spinazie
– eventueel nog een scheutje water

Goed voor jou omdat:
Bramen staan bol van de antioxidanten. Antioxidanten worden gezien als een belangrijk onderdeel van voeding, en ze zijn betrokken bij het onderhoud en herstel van DNA en lichaamscellen. Er wordt gezegd dat antioxidanten de aanmaak van vrije radicalen (de bad guys die cellen aantasten) tegengaan, en zo vroegtijdige beschadiging van de cellen voorkomen en mogelijk ook bescherming bieden tegen kanker, hartaandoeningen en achteruitgang van de hersenfunctie.  Bramen bevatten veel vitamine C, een stofje bekend om de algemene vitaliteit te verhogen en het immuunsysteem te versterken.  Bramen bevatten ook veel anthocyaninen, die een positieve werking hebben of diabetes. Bosbessen zijn kleine blauwe krachtpatsers en bevatten meer antioxidanten dan de meeste andere vruchten en groenten.  80 gram blauwe bessen bevatten 7,5 keer meer antioxidanten dan een kleine banaan! Ze bevatten tevens vitamine C, en pectine, die het cholesterolgehalte kan verlagen en ontstekingsremmend werkt. De boerenkool, bloedsinaasappels en spinazie hebben we al besproken hierboven.  Een toppertje voor je body deze!

Orange “Energy Splash” Smoothie

– Handvol mango (ongeveer 1 hele)
– 3 uitgeperste bloedsinaasappels
– 1 peer, geschild
– 1 banaan

Goed voor jou omdat:
Peren zijn rijk aan natuurlijke suikers en geven dus veel energie. Bovendien bevatten ze veel vocht dat het lichaam hydrateert. De pectine in peren helpt het cholesterol te verlagen en werkt als diureticum en mild laxeermiddel.  Mango en banaan bevatten beiden veel natuurlijke suikers, complexe koolhydraten en vezels die zorgen voor veel energie.  Meer over de gele lieverds staat onder “Happy Energy Smoothie”

kale en ingrediënten smoothies

Ananas en Mango

Ik hoop dat je inspiratie gekregen hebt om morgenochtend te gaan “blenderen”!
Wat is jouw lievelings smoothie? Alle ideeën zijn welkom!

Veel liefs, en Be Healthy,
Tamara

 

DEZE VIND JE VAST OOK LEKKER

Power Smoothie met biet en zoet grapefruit
Power Smoothie met biet en zoet grapefruit
Smoothie met peer, banaan, kokos, limoen en spinazie
Smoothie met peer, banaan, kokos, limoen en spinazie

 

 

 
 

Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Shares