Is kokoswater gezonder dan gewoon water?

Kokoswater wordt steeds populairder, en sinds kort kan je het zelfs in zijn allerpuurste vorm vinden: een hele kokosnoot! Geen brikjes meer, maar de volledige kokosnoot, mét bijgeleverd rietje en een “lipje” dat netjes een gaatje maakt in de noot.  Rietje insteken, en slurpen maar!  Super healthy, en zo verfrissend op een dag als vandaag! Ik heb de noot vollédig leeggeslurpt mét bijhorend tropisch fruitslaatje van aardbeien, bosbessen en granaatappelpitjes.  Neen, ik zat niet op het tropische Bali deze middag (I wish!), maar gewoon in m’n eigen tuin! 🙂  Maar, hoe gezond is kokoswater eigenlijk?  Wat zit er allemaal in?  En, kan het een gezonde vervanger zijn voor ons glaasje water? Dit én meer vandaag in deze “tropische” post!

Hoe ontstaat kokoswater? 

Kokoswater is het vocht dat binnenin de kokosnoot zit. Dat vocht komt in de kokosnoot terecht omdat die regenwater opneemt. De buitenste vezelachtige lagen van de noot werken als filter en filteren zo het water en nemen dit langzaam op. Mother Nature is à genius, want op die manier wordt alleen het zuiver water opgenomen en worden bacteriën en vuil buitengesloten. Door dit unieke “filtersysteem” is kokoswater water in zijn zuiverste vorm.  Zuiverder water dan kokoswater kan je bijna niet drinken.  Bovendien voegt de kokosnoot tijdens haar groeiproces extra mineralen en vitaminen toe aan het water.  Kortom, een geweldige dorstlesser, dat barst van gezonde voedingsstoffen én met een verwaarloosbaar suikergehalte. 

Kokoswater vs. gewoon water?  

Ik kan mij moeilijk voorstellen dat we morgen met z’n allen 6 kokosnoten meenemen naar het werk :-), dus ik hou het mooi bij mijn 1,5 literfles water, maar … als we puur naar voedingswaarde kijken dan wint kokoswater de vergelijking omdat het – naast water- elektrolyten, vitaminen en mineralen bevat en dus een hogere voedingswaarde heeft met weinig calorieën. 

kokoswater delhaize

Tropisch snacken

Samenstelling van kokoswater:

Per 100 ml +/- 19-25 kcal 
0,2-0,5 gram vet
3,7-5,5 gram koolhydraten
1,1 gram vezels
0,1-0,8 gram eiwit 

Andere voordelen van kokoswater:

Naast deze macro’s bevatten kokosnoten ook veel vitaminen en mineralen:

– Rijk aan enzymen die je lichaam helpen zuiveren van afvalstoffen, afkomstig van een ongezonde voeding, onze lichaamsprocessen, etc.

– Rijk aan elektrolyten zoals kalium en natrium. Elektrolyten zijn opgeloste zouten, die zich in de vorm van ionen (elektrisch geladen deeltjes) in het bloed bevinden en de vochtbalans en zuurtegraad (pH) van het lichaam op peil houden.  Ideaal dus op een warme dag als vandaag om je lichaam snel te hydrateren! Ook na een (matig intensieve) training is kokoswater ideaal om je vochtbalans te herstellen.  Daarnaast speelt kalium een belangrijke rol bij de werking van de zenuwen, samentrekking van de spieren en de aanmaak van eiwitten en glycogeen. (Energie voor onze spieren)   

– Rijk aan magnesium: belangrijk voor een goede werking van de hartspier en bevordert de gezondheid van je hart en bloedvaten.  Magnesium is ook belangrijk voor de werking van verschillende enzymen die ervoor zorgen dat allerlei processen in je lichaam goed verlopen.  Magnesium zorgt o.a. voor de ontspanning van de spieren, zenuwen en bloedvaten.  Maakt energie vrij uit onze voeding, verhoogt onze weerstand tegen spanning en stress en draagt bij tot stevige botten.

– Verder bevatten kokosnoten fosfor, ijzer, koper en vitaminen B1, B2 en vitamine C, een antioxidant dat zorgt voor de aanmaak van collageen, een stof die je huid elastisch en stevig houdt.  250 ml kokoswater zorgt voor maar liefst 10% van je dagelijkse behoefte!

– Kokos en kokoswater hebben ook ontstekingsremmende en antibacteriële eigenschappen. 

– Kokos is een bron is van laurinezuur, dat je lichaam omzet in mono-laurinezuur, dat op zijn beurt je immuunsysteem versterkt!

Echt wel de moeite dus om af en toe een kokosnoot te kraken! 

Tropische fruit snack

De kokosnoot op de foto vind je kant-en-klaar in de Delhaize.  Hier vind je de link.  Ben je – net zoals ik – van het “avontuurlijke” type, en dus ook “goesting” gekregen om te weten hoe je een volledige noot kunt kraken, zonder het water te verliezen 🙂 ? Hieronder vind je 2 video’s met instructies.  Denk je dat ik erin geslaagd ben? 🙂

 

 

Veel liefs & Be Healthy,
Tamara

DIT VIND JE MISSCHIEN OOK INTERESSANT:

Chiazaad pudding met kokos mango en passievrucht
Chiazaad pudding met kokos mango en passievrucht
Smoothie van banaan, peer, spinazie en rijst-kokosmelk
Smoothie van banaan, peer, spinazie en rijst-kokosmelk
healthy chicken Nuggets met mango spicy dipsaus
healthy chicken Nuggets met mango spicy dipsaus

 

Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Shares