Crème van cashewnoten – vegan, raw, lactosevrij

Smeuïg, vol van smaak, creamy, … zo omschrijf ik het best deze crème van cashewnoten.  Helemaal anders dan een “scheut room” door je saus om die felbegeerde volle romige smaak te krijgen, en zoveel meer voedingsstoffen voor je body!

Dat ik “moet eten voor twee”, hoor ik tegenwoordig wel vaker … alhoewel, moet ik eigenlijk wel eten voor twee?  Ik denk dat ik vooral 2 X gezonder moet eten! 🙂 Dit weekend heb ik pastaschelpen gemaakt met een super romige saus van geroosterde paprika’s en deze smeuïge cashew crème ipv. room.  Héérlijk!

8 X redenen voor deze crème van cashewnoten? 

– Cashewnoten zijn een uitstekende bron van gezonde, onverzadigde vetzuren,  essentieel voor ons lichaam
– Ze helpen om de slechte cholesterol (LDL) te verlagen
– Ze zijn een goede bron van magnesium, belangrijk voor een gezonde groei van botten, spieren en andere weefsels
– Ze zijn een bron van zink, belangrijk voor de versterking van het immuunsysteem.
– Cashewnoten zijn rijk aan koper, dat het metabolisme van ijzer ondersteunt, dat op zijn beurt de vorming van rode bloedcellen stimuleert
– Cashewnoten leveren ook fosfor, wat essentieel is voor de gezonde ontwikkeling van botten en tanden.
– Ze hebben een hoog gehalte aan antioxidanten
– Ze zijn een bron van ijzer, essentieel is voor het transporteren van zuurstof door het lichaam.

Dat noem ik dus 2 X gezonder eten. 🙂
Oh, en het gebruik is gewoon eindeloos! Van ontbijt, tot “room” voor sauzen, tot desserts,…

Wat heb je nodig voor deze crème van cashewnoten?

– 1 potje van 150 gram ongezouten cashewnoten (Ik heb Trader Joe’s gebruikt van de Aldi)
– 120 ml vers water
– snufje zout en look

Zo maak je de (basis) crème van cashewnoten:

– Doe het potje cashewnoten in een groot glas of een beker en vul met water om de cashewnoten te “weken” gedurende één nacht. (tenminste 2 uur)
– De volgende dag giet je het “week-water” af en giet de noten in een blender. (Ik heb die mini-hakker van Piet Huysentruyt – een onmisbaar ding!)
– Giet 120 ml “vers” water erbij, een snufje zout en wat look.
– Blender goed door op high speed … en klaar is kees!

Ik hoor je nu denken: “Wat? Is dat alles?” Ja. Dat is alles. 🙂
Dit is het basisrecept, en dat kan je tweaken naargelang wat je ermee wilt doen.

Variant voor ontbijt en dessert:

– Vervang de knoflook door 1 of 2 eetlepels agavesiroop of pure maple syrup.
– Voeg een paar druppeltjes vanille extract toe.

Andere varianties voor hartige gerechten:

– Neem de basis versie
– En voeg naar smaak kruiden toe: kerrie, basilicum, rode ui, chili, avocado, …

Crème van cashewnoten - vegan, raw, lactosevrij
 
Prep time
Cook time
Total time
 
Raw, Vegan, Glutenvrij en Lactosevrij!
Ingrediënten
  • - 150 gram ongezouten cashewnoten
  • - 120 ml vers water
  • - snufje zout en look
Instructies
  1. - Doe de cashewnoten in een groot glas of een beker en vul met water om de cashewnoten te "weken" gedurende één nacht. (tenminste 2 uur)
  2. - De volgende dag giet je het "week-water" af en giet de noten in een blender.
  3. - Giet 120 ml "vers" water erbij, een snufje zout en wat look.
  4. - Blender goed door op high speed.
 

Laat het je inspireren & laat het smaken!

Cheers & Stay Healthy,
Tamara

DIT VIND JE VAST OOK LEKKER

Gevulde portobellos met ricotta & pesto
Courgetti met geroosterde paprikasaus, geitenkaas & spek
Heerlijk geroosterde paprika saus.

Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

:  

Shares