Chocolade quinoa ontbijt bowl – glutenvrij en lactosevrij

Een decadente ontbijt bowl met chocolade quinoa, kokosmelk, walnoten en een frisse toets van frambozen. ┬áLoopt het water je nu ook in de mond? ­čÖé

De tijd dat het ontbijt bestond uit 2 boterhammen met Nutella ligt (gelukkig) ver achter ons! Anno 2017 is niks meer onmogelijk! Zelfs hartige porridge, ontbijtsalade bowls, … you name it, het kan allemaal! ┬áIn mijn keuken blijft het vooral vlijtig zoeken naar gezonde alternatieven voor chocolade, waar ikzelf en mijn “minion” ├ęcht iets aan hebben qua voedingswaarde.┬áIk heb alle trucjes die ik ken geprobeerd om mijn hoofd – om┬ámijn buik op ├ándere idee├źn te brengen, maar niks wil baten:

… denk 10 minuten aan iets anders, ga iets anders doen. Nope, ik wil nog steeds chocolade.
… eet een appel. ┬áNope, helpt nog steeds niet.
… eet nog een stuk fruit. ┬áAh, een banaan, dat is zoet! Nope, still want chocolate! Aaaarch!!

En zo gaat daar maar door. ­čÖé Dus er zit ├ęcht niks anders op dan voedzame, gezonde receptjes te verzinnen voor de bewoner van mijn buik. Deze┬áChocolade Quinoa Ontbijt Bowl bevat alleen gezonde ingredi├źnten, is glutenvrij en lactosevrij!

Wat heb je nodig voor 2 porties Chocolade Quinoa Ontbijt Bowl

– 250 gram express’ quinoa (gevonden in de Carrefour – 2 minuten in de microgolf) of 125 gram ongekookte quinoa
– 200 ml kokosmelk (of een alternatief zoals ongezoete amandelmelk)
–┬á2 eetlepels agavesiroop
– enkele druppels vanille extract
– 2 eetlepels ongezoet cacaopoeder
– 1 eetlepel donkere chocoladedruppels
– een 10-tal (wal)noten
– snuifje zout en snufje kaneel
– optioneel: versiering zoals banaan, kokosrasp, frambozen

Zo maak je de Ontbijt Bowl

Zet de express’ quinoa 2 minuten in de microgolf en doe ik een mengkom.
Meng met met de kokosmelk, agavesiroop, vanille extract, cacaopoeder, snufje zout en kaneel en roer goed om.
Verdeel over 2 mooie kommetjes en werk af met de chocoladedruppels, de noten en een paar “strategisch geplaatste” frambozen of schijfjes banaan.
Smullen maar!

Werk je met ongekookte quinoa? Geen probleem! Doe de quinoa in een kom, met 2 keer zoveel water (250 ml water voor 125 gram quinoa), breng aan de kook, verminder je vuur en laat 15 minuutjes “sudderen” onder een deksel tot alle water geabsorbeerd is. Zet je vuur op een lage temperatuur, voeg de kokosmelk toe, agavesiroop, vanille extract, cacaopoeder en roer om tot alles vermengd is. Afwerken naar keuze!

Chocolade quinoa ontbijt bowl - glutenvrij en lactosevrij
 
Prep time
Cook time
Total time
 
Glutenvrij - Lactosevrij
:
: 2
Ingredi├źnten
  • - 250 gram express' quinoa
  • - 200 ml kokosmelk (of een alternatief zoals ongezoete amandelmelk)
  • - 2 eetlepels agavesiroop
  • - enkele druppels vanille extract
  • - 2 eetlepels ongezoet cacaopoeder
  • - 1 eetlepel donkere chocoladedruppels
  • - een 10-tal (wal)noten
  • - snuifje zout en snufje kaneel
  • - optioneel: versiering zoals banaan, kokosrasp, frambozen
Instructies
  1. - Zet de express' quinoa 2 minuten in de microgolf en doe ik een mengkom.
  2. - Meng met met de kokosmelk, agavesiroop, vanille extract, cacaopoeder, snufje zout en kaneel en roer goed om.
  3. - Verdeel over 2 mooie kommetjes en werk af met de chocoladedruppels, de noten en een paar "strategisch geplaatste" frambozen of schijfjes banaan.
  4. Smullen maar!
 

Laat het smaken!

Veel liefst & Stay Healthy,
Tamara

 

DIT VIND JE VAST OOK LEKKER

Nutella Energy “balls”
Waarom zijn zoet en vet zo onweerstaanbaar lekker?
Gezonde chocolademousse vol mineralen en vitaminen!

Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

:  

Shares